مراحل رشد از نظر ژان پیاژه
دوره و سن |
ویژگیها |
محدودیتها |
حسّی و حرکتی |
کودک به یاری حواس و رفتارهای حرکتی به اکتشاف محیط خود می پردازد. |
از کاربرد زبان بی بهره است، بقاء شیء را ادراک نمی کند و مجاز را از حقیقت تشخیص نمی دهد. |
قبل از عملیات عینی |
کودک می تواند درباره ی افراد و اشیائی که جسماً حضور ندارند بیندیشد و آنها را به خاطر آورد. اشیاء را با مفاهیم و نمادها بازنمایی می کند. اندیشه اش بازتابی از خودمداری است. |
فاقد ادراک نگهداشت و بازگشت پذیری است. یکسو نگراست، در یک زمان به طول و عرض توجهی ندارد. هنوز تشخیص ظاهر و باطن برایش دشوار است. |
عملیات عینی |
کودک به نگهداشت توده، وزن، حجم و عدد پی می برد و می تواند درباره ی اشیائی که احساس و ادراک می نماید استدلال منطقی کند. |
مفاهیم ذهنی و موارد فرضی را نمی تواند در استدلال خود به کاربرد. |
عملیات صوری |
می تواند صورتهای ذهنی و نمادی و مفاهیم فرضی را به کار برد و از قبل به طرح و تنظیم نقشه ها و راهبردها اقدام کند. |
فکر فرد بیشتر در محدوده ی ادراکهای حسی و بازنماییهای روانی دور می زند. |