روانشناسی رشد کودک و پرورش نوین

آنچه مربیان و والدین باید در مورد رشد و آموزش کودکان خود بدانند

روانشناسی رشد کودک و پرورش نوین

آنچه مربیان و والدین باید در مورد رشد و آموزش کودکان خود بدانند

روانشناسی رشد کودک و پرورش نوین

لیسانس روانشناسی عمومی

دارای کارت مربیگری پیش دبستانی
جهاد دانشگاهی تهران

۲۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

انجام تست گودیناف (ترسیم آدمک) از کودکان شما
🌼 با ترسیم نقاشی هوش بهر کودکان خود را بدانید.


✅ تست های هوش برای کودکان :تست گودیناف. پروتئوس. آندره ری. مکعب های کهس.با ارائه‌ی جواب دقیق.

✔️ آماده همکاری با مراکز تست  هوش.  مهد کودک ها و کلینیک ها

✔️برای اطلاعات بیشتر در زمینه انجام تست به آیدی اینستاگرام مراجعه کنید.zrahmatee123
در بالای صفحه روی کلمه اینستاگرام کلیک کنید.


http://blog.ir/panel/zrahmatee/post_edit/28#


  • ZR Rahmatee


✔️غیر واقعی تعریف نکنید!


«تو بهترین پسر دنیایی»، 

«تو زیباترین دختر دنیایی»، 

«تو حتما یه پیانیست یا یه نقاش معروف می شی»، 

«تو یه پزشک ماهر و زبردست می شی».


 کودک با این جملات همیشه از خود چنین انتظاراتی خواهد داشت. 

بعد بزرگ می شود و می بیند از او زیباتر و باهوش تر و بهتر هم هست، در نتیجه عزت نفس او پایین می آید...


چون همیشه از خودش انتظار بهترین را دارد و این موضوع مدام او را آزار می دهد.


کودک و تبلت:


✔️در سنین پایین بچه ها را معتاد به تلفن همراه نکنید بچه ها در کودکی نیاز به فعالیت دارند.


هر ابزاری که وارد زندگی آنها بشود وفعالیت حرکتی آنها را خنثی کند، در تربیت بچه ها اثر منفی دارد.

  • ZR Rahmatee


👈 نقش والدین در " انجام تکالیف مدرسه (مشق)" فرزندان


☘ هرچه کودک از انجام  تکالیف یا درس خواندن بدش بیاید مهم نیست، آنچه اهمیت دارد این است که او باید به عنوان وظیفه هر روزه آنها را انجام دهد. پس از مدتی، بهانه های پایان ناپذیری که اغلب معلم ها عادت به شنیدن آنها دارند، مانند دفترم افتاد توی جوی آب، خواهرم دفتر مشقم را پاره کرد، دیشب مریض بودم و ..... باید فراموش شوند و تکالیف و درس های خواندنی باید به درستی و منظم و سروقت انجام شوند؛ ولی چگونه باید درس خواندن و انجام تکالیف را برای کودک به شکل عمده مثبت و مفید و دوست داشتنی درآورد و در عین حال از فشار و تنش ایجاد شده کاست؟

با شروع سال تحصیلی، شما هم باید مداوم از طریق کودک از تکالیف مدرسه و برنامه امتحانات وی آگاه شوید. به کودک کمک کنید که برای درس خواندن و انجام تکلیفش برنامه ریزی و زمان بندی داشته باشد. مثلا: "هر دوشنبه امتحان دیکته داری، پس یکشنبه باید دیکته کار کنیم"

وقتی کودک از مدرسه برمیگردد از او راجع به تکالیف و درسهایش و اینکه در مدرسه چه کرده سوال کنید. اگر همیشه پاسخ میدهد که " هیچ تکلیفی نباید انجام بدیم" یا "قبلا کارها را انجام دادم" از او بخواهید تکالیفش را به شما نشان دهد. با اینکار هم در جریان آموزش و پیشرفت او قرار میگیرید و هم توجهتان را به کودک تان نشان میدهید و اینکه چقدر برای شما مهم هست. در مورد برخی کودکان، بایستی مدتی احساس یک پلیس یا بازرس را داشته باشید ولی شبیه به آنها رفتار نکنید یا حداقل ظاهرا اینطور نشان ندهید و نگذارید کودکتان احساس کند که بازجویی میشود. بنابراین نقش همیار و همراه را بازی کنید.

 انجام تکالیف اطلاعاتی از مسئولان مدرسه  درباره کودکتان به دست آورید. در اوایل سال تحصیلی، معلم کودکتان را ملاقات کنید. از نحوه تدریس و انتظارات او آگاه شوید. درباره تکالیف شب و زمان انجام دادن آن ها سوال کنید. بپرسید آیا امتحان یا پرسش ها هفتگی، روزانه در برنامه او هست یا خیر؟ آیا مطالعه خارج از کتاب لازم است؟ برنامه یا کار تحقیقاتی خاصی به کودک محول خواهد شد؟ کار کلاسی چقدر اهمیت دارد؟ 

 این کار نه تنها باعث میشود که شما و معلم یکدیگر را بهتر بشناسید بلکه بدین ترتیب، میتوانید از برنامه ها و سیاست های معلم و مدرسه نیز آگاه شوید.

  • ZR Rahmatee


 امروزه یکی از منسوخ ترین روشهای تربیت کردن اطفال کتک زدن است .


کتک زدن بچه ها به آنها نشان می دهد:


🔹  حل مشکلات از طریق  ابراز خشم کتک زدن میسر است. 


🔹 با ایجاد دردهای  جسمانی در بچه ها به آنان می آموزیم که از والدین بترسند و دچار اضضطراب میشوند‌.


🔹 تضعیف عزت نفس کودک و ایجاد احساس ناامنی در او زیرا که مجازات از سوی افرادی اعمال شده است که اولین مراحل اتکاء و اعتماد را در انسان شکل می دهند یعنی مادر و پدر.


🔹بعضی از بچه ها از احساس گناهی که در والدین بعد از کتک زدن ایجاد می شود استفاده کرده و همه گونه امتیاز به دست می آورند.


✔️اضطراب_جدایی


منشا اضطراب جدایی کودک می تواند اضطراب خود مادر باشد. مادری که خودش مضطرب است و حمایت و مراقبت افراطی نسبت به کودک دارد، باعث میشود احساس امنیت کودک کاهش پیدا میکند. در واقع منشا اضطراب اغلب کودکان، مادرانی هستند که خودشان به کودک وابسته اند و بی اندازه حمایت میکنند. وقتی کودک وابسته بار بیاید، طبیعی است که قرار باشد به مهد کودک برود ، این جدایی را نمی پذیرد. 


5سال اول کودک بسیار مهم است و با تجربه ها، باورها و تفکراتش را شکل می دهد. بنابراین اگر احساس عدم اعتماد به مادر و ترس از دست دادن افراد مهم زندگی را داشته باشد، در آینده هم با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.

  • ZR Rahmatee


🚩 کودکان در چه سنی از چه چیزی می ترسند؟


☑️ 0-6 ماهگی ؛ از دست دادن حمایت بدنی . صدای بلند


☑️ 7-12 ماهگی ؛ غریبه ها. چیزهای ناگهانی،غیر منتظره و ترسناک


☑️ 1 سالگی ؛ جدایی از والدین. آسیب دیدگی والدین.توالت رفتن. غریبه ها


☑️ 2 سالگی ؛ جدایی از والدین.صدای بلند.حیوانات.اتاق تاریک. اشیاء و ماشین های بزرگ. تغییر در محیط شخصی


☑️ 3 سالگی ؛ جدایی از والدین. حیوانات.تاریکی.ماسک ها


☑️ 4 سالگی ؛ جدایی از والدین. حیوانات.تاریکی.صداها


☑️ 5 سالگی ؛ جدایی از والدین.تاریکی. حیوانات.آدمهای بد.تاریکی.آسیب بدنی


☑️ 6 سالگی ؛ جدایی از والدین.موجودات فوق طبیعی(مثل ارواح یا جادوگران).صدمات بدنی.رعد و برق.تنها خوابیدن و تنها ماندن در خانه


☑️ 7-8 سالگی ؛ موجودات فوق طبیعی. تاریکی. احضار روح . تنها ماندن در خانه. آسیب بدنی


☑️ 9-12 سالگی ؛ آزمون ها و امتحانات در مدرسه. عملکرد تحصیلی. آسیب بدنی. ظاهر جسمانی. رعد و برق. مرگ


☑️ نوجوانی ؛ روابط شخصی. ظاهر شخصی. مدرسه. پیامدهای سیاسی. آینده. حیوانات. پدیده های فوق طبیعی. بلایای طبیعی. ایمنی


منبع – روانشناسی مرضی کودک.

  • ZR Rahmatee


⬅️حسادت_در_کودکان 


🌀حسادت زمانی بروز می کند که عامل رقابت و مقایسه و تبعیض مطرح باشد.


🌀 حسادت علاوه بر ایجاد عصبانیت، تنفر و احساس خود کم بینی در بچه ها، باعث میشود در سنین بالاتر شخص تماس خود را با محیط و افراد اجتماع از دست بدهد و تنها بماند.


🌀حسادت غالبا با ترس درونی و خشم همراه است.


🌀کودک حسود گمان می کند مظلوم واقع شده و کسی از او حمایت نمی کند پس او در صدد انتقام است و حسادت می ورزد.


🌀از نظر روان شناسی حدود 1/5 سالگی حسادت در بچه ها ظاهر میشود و در 2 تا 4 سالگی به اوج خود میرسد.


🌀 حسادت برای کودکی که فرزند دیگری در خانه متولد می شود به صورت شب ادراری، خشم، اضطراب، افسردگی و بازگشت به رفتارهای دوران کودکی ظاهر می شود.


🦋🦋🦋راه های درمان:


💠1- فرو نشاندن حسادت کودک از طریق فشار، اجبار یا تنبیه امکان پذیر نیست. 


💠2- تفهیم و آگاهی: به کودک گفته شود که ما تو را دوست داریم و اگر به کودک دیگر بیشتر توجه میشود به خاطر کوچکی و ناتوانی اوست.


💠3- رعایت اعتدال: در عین توجه و محبت به کودک کوچکتر بخشی از محبت خود را متوجه کودکان دیگر کنید و از مقایسه آنها بپر هیزید. 


💠4- محبت در تنهایی: کودک حسود را در کنار خود بگیرید، دست بر سرو رویش بکشید تا احساس کند مورد توجه است.

 

💠5- ایجاد زمینه اعتماد: به او اطمینان بدهید که از داشتن چنین فرزندی احساس لذت می کنید.


💠6-ارجاع کار: کارهای کودک دیگر را در صورت تمایل به کودک حسود واگذار کنید مانند نگهداری، آرام کردن، لباس پوشاندن و....


💠7- جرات دادن: باید به کودک حسود گفت"تو قوی و شجاع هستی و می توانی کارهای خودت را انجام دهی".


💠8- عقده تکانی: نگاه داشتن حسادت به زیان کودک است و لازم است آن را بیان کند و به پدر و مادر بگوید که کودک دیگر را دوست ندارد. به حفظ خونسردی او اجازه دهید تا احساسش را ببان کند.


💠10- جایگزین کردن: گاه کودک حسود می خواهد برادر با خواهر خود را کتک بزند، بهتر است یک عروسک بزرگ به او داد تا دق دلی را یر آن خالی کند.


💠11- سعی کنید نقاط مثبتی را در کودک حسود پیدا کنید و او را بدان خاطر بستایید.


💠12- با بازی درمانی و نقاشی اجازه دهید بچه ها احساس خود را بیان کنند و تخلیه روانی شوند


💠13- اعتماد به نفس را در او افزایش دهید.

  • ZR Rahmatee


⬅️علائم بیماری اوتیسم چیست؟

بیشتر والدین اوتیسمی، هنگامی که بچه آنها 18 ماهه تا 2 ساله می شود، کمک می خواهند. بچه های اوتیسمی مشکلاتی دارند، از قبیل:

تداخل در روابط اجتماعی، وانمود کردن به بازی و ارتباط کلامی و غیر کلامی.

بیشتر کودکان اوتیسمی، در سن 1 یا 2 سالگی معمولی هستند، ولی ناگهان زبان گفتاری و مهارت های اجتماعی را از دست می دهند


مشکلات ارتباطی این بیماران شامل:

- نمی توانند صحبت راشروع کنند، و یا توانایی ادامه بحث را ندارند.

- ارتباط، با حرکات دست به جای استفاده از لغات صورت می گیرد.

- رشد زبان و تکلم به کندی صورت می گیرد و یا اصلا صورت نمی گیرد.

- عدم دقت در دیدن اشیا

- به جای لغت "من" از "تو" استغاده می کند، برای مثال به جای آن که بگوید من آب می خواهم، می گوید" تو آب می خواهی.

- عدم توجه به اشیا (در 14 ماهگی مشخص می شود)

- کلمات و یا جملات را تکرار می کنند.

- بدون احساس حرف می زنند.




⬅️ناتوانی های کودکان اوتیسمی کدامند؟

1- سندرم Asperger : بیماری است که در طی سال های اول مدرسه ظاهر می گردد و شامل تداخلات اجتماعی، دقت زیاد در صحبت کردن و اشتیاق به کارهای غیرمعمول است.

2- سندرم Rett : این یک بیماری سیستم عصبی است که برگشت را ایجاد می کند، به خصوص در استفاده از زبان و دست ها. تفاوت زیادی با اوتیسم دارد و تنها در زنان دیده شده است.

3- ناتوانی در یادگیری : نادر است و این در مواردی رخ می دهد که به بچه یک چیز را یاد می دهیم و آن بچه در 10 سالگی آن را از یاد می برد.

4- ناتوانی در پیشرفت

 

همچنین اوتیسم می تواند تداخلاتی را در مغز ایجاد کند و بیماری های دیگری را نیز بوجود آورد از قبیل:

• Fragile X syndrome

• Mental retardation  (عقب ماندگی ذهنی)

• Tuberous sclerosis(تصلب بافت ها)

•  Seizures(صرع)

 

Fragile X syndrome یک بیماری ارثی می باشد که از کم هوشی ناشی می شود. در این بیماری ژن ها قادر نیستند پروتئین کافی را برای سلول (به خصوص سلول مغز) تولید کنند.

  • ZR Rahmatee


⬅️سه سالگی و رشد جنسی کودک


برای شروع آموزش مسائل جنسیتی به کودک ابتدا او باید نسبت به جنسیت خود آگاهی پیدا کند. تا حدود 3 سالگی کودک نسبت به جنسیت خود اطلاعاتی ندارد اما در این سن وارد مرحله سوم از رشد جنسی خود می‌شود که به آن مرحله تناسلی می‌گویند.


در این مرحله معمولا کودکان به دنبال کنجکاوی در مورد جنسیت خود هستند بیشتر با خود بازی می‌کنند و این در واقع برای کسب ثبات جنسیت است اما متاسفانه والدین به دلیل عدم آگاهی با کودک برخورد می‌کنند؛ مثلا تهدید یا دعوا و در بسیاری از موارد حتی تنبیه بدنی.


گروهی فکر می‌کنند که کودک‌شان خودارضایی می‌کند ولی باید بدانیم که این مرحله‌ای از رشد است و با توجه و بازی با کودک و بی‌اعتنایی و حواس پرتی به رفتار کودک، بعد از مدتی برطرف می‌شود.





✔️آزار جنسی کودک چه عوارضی در پی خواهد داشت؟


1.    در کودکان 4-1 سال: اغلب فقدان آداب توالت، ترس از مردان و چسبیدن افراطی به مادر دیده می‌شود.


2.    قربانیان 6 – 4 سال: معمولاً با شکایت جسمانی به پزشک مراجعه می‌کنند. قربانی با احساس گناه شدید و قطع امید از علاقه و توجه دیگران گاه مانند کودکی وحشی رفتار می‌کند. نظافت و شستشوی جبری یا مرگ سمبولیک و تکراری والدین؛ از مراحل مهم بازی‌های کودک این سن به شمار می‌آید.


3.    کودکانی در سنین 12 – 9 سالگی: که قربانی آزار جنسی می‌گردند اکثراً به دلیل مشکلاتی که در صحبت کردن در مورد این مسئله دارند، دچار واپس‌زنی جنسیت و اختلال در هویت جنسی می‌شوند. درگیری و اشتغال ذهنی آنها با مسایل جنسی سبب می‌شود که گاهی به صورت بی‌شرمانه و توأم با پررویی، به توضیح واقعیات بپردازند.

  • ZR Rahmatee


✔️جزو کدام والدین هستید؟


۱.  والدین غیر فعال

 اینگونه والدین در ایجاد شادابی کودک هیچ نقشی ندارند وفرزندان انها به نوعی یتیمان محسوب می شوند


۲- والدین سلطه گرا

بیشتربه فکر برقراری رابطه عمودی هستن کنترل گرو نه تنها شادی کودک را تامین نمیکنند بلکه اینها را به افسردگی و پرخاشگری سوق میدهند


۳- والدین نالان

اغلب گله شکایت می کنندو باعث خستگی روانی فرزندان می شوند 


۴والدین نظریه پرداز

به جای انتخاب عملکرد صحیح روش خود را با به کار بردن الفاظ عبارات توجیه می کنند


۵والدین پریشان افسرده

زبان بد  گفتارشان موجب نابسامانی کودک می شوند


٦والدین مهربان منفی

بیش از اندازه ازکودکان حمایت می کنند که موجب عدم رشد کودکان  وپر توقع بار امدن کودک می شود وقتی توقعش براورده نشود ناشاد می شود


۷والدین مسئول 

همچنان که مسئولیت تامین نیازهای فیزیولوژیکی را دارند مسئولیت شادی و موفقیت کودک را هم می پذیرندوبرای رسیدن به این هدف سیستم خانواده را به یک خانواده کار امد وموفق تبدیل کرده شیوه های درست فرزند پروری را می آموزند.




⬅️‍ نوجوان و دوست یابی

✅اگر متوجه شدید که نوجوان شما در خارج از خانه با یک دوست ناباب رفت و آمد و معاشرت دارد نباید به یکباره از او بخواهید که رابطه اش را با او قطع کند چرا که این اتفاق به دلیل رابطه ی احتمالا گرمی که بین آن ها برقرار است نخواهد افتاد و به جای آن باید هوشمندانه رفتار کنید. 

✅در این مواقع می توانید تقاضای کمک نمایید مثلا از یک بزرگتر و یا شخصی که می دانید با فرزند شما رابطه ای خوب دارد و می تواند بر روی او تاثیر گذار باشد بخواهید تا با او صحبت کرده و از او بخواهد که رابطه اش را با فلان دوستش که شما نمی خواهید با او رابطه داشته باشد، قطع کند. 

✅راهکار دیگر آن است که از فرزند خود بخواهید که برخی از دوستانش را در مراسم هایی مانند جشن ها و مراسم های تولد و این گونه مراسم ها دعوت نماید تا به این ترتیب بتوانید با او رابطه ای مطلوب و مناسب برقرار نمایید.





⬅️‍ تکنیک های رفتار با نوجوانان


✅برای رفتارهای مناسب و نامناسب پیامدهای مختلف تعیین کنید. برخی از نوجوانان از احساس مسئولیت کافی برخوردار نیستند، زیرا نوع رفتاری که مرتکب می شوند تاثیری در نتایجی که بدست می آورند،ندارد. یک نوجوان به خود می گوید:" به مادرم کمک کنم یا نه ، در هر حال می توانم روز جمعه با دوستانم برای تفریح بیرون بروم."


✅از قوانین معاملات تجاری استفاده کنید: هیچ گاه به یک نوجوان نگویید که برایت یک کامپیوتر خریدم اگر نمره خوبی در درسهایت بیاوری آنرا به تو خواهم داد. در چنین وضعیتی بهتر است بگویید: اگر نمره خوبی در درسهایت بگیری برایت یک کامپیوتر خواهم خرید.


✅از تعیین مجازاتهای بزرگ ، سخت و طولانی اجتناب کنید: برخی از نوجوانان احساس مسئولیت را از طریق تکرار مجازاتها می آموزند. برای این افراد تکرار ٢٠ مجازات کوچک بسیار موثر تر از یک مجازات بزرگ است . مجاتهای سخت و طولانی اغلب در مورد فرزندان استدلال پذیر موثر است ولی یک نوجوان تجربه گرا از طریق پاداشها و مجازاتهای کوچک و پیاپی می تواند حس مسئولیت خود را تقویت کند.



✅ ⁠خطر افزایش خشونت در میان نوجوانان کدام جامعه بیشتر است؟

       

 ♨درجوامعی که خشونت زمینه‌ای تاریخی دارد و واقعیت روزمره زندگی است؛

   

♨در جوامعی که نوعی دوگانه‌گرایی در آن‌ها وجود دارد؛ مثلاً از یک سو انواع پرخاشگری و خشونت در رسانه‌ها منعکس می‌شود و از سوی دیگر درباره افزایش و نامناسب بودنشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ابراز نگرانی می‌شود؛

      

 ♨درجوامعی که استرس‌های اجتماعی رو به افزایش است؛

     

 ♨درجوامعی که از قابلیت‌های علمی برای مدیریت خشم و خشونت استفاده نمی‌شود.

  • ZR Rahmatee

چند درصد از مادرهای ما در مورد بچه های زیر 7سال مطالعه دارند؟در کشور ما چقدر کودک رو میشناسند ؟ چقدر برای کودک وقت میگذارند ؟ چقدر سرمایه گذاری میشود برای تربیت و پرورش کودک؟ چقدر امکانات در اختیار  مربیان میگذارند تا محیط خوب و سالم برای بچه ها مهیا کنند؟ 

به قول خودمان بچه زیر 7 سال که چیزی  نمیفهمد. زود است هنوز.  مشکل اینجاست بچه از 2ماه اول بارداری تمام اعضای بدن و سیستم اعصاب جنین شکل میگیرد  و تا آخر عمر با همون سیستم اعصاب بزرگ میشود  و تا7سالگی پایه های هویت بچه شکل گرفته و تمام شده رفته ما کجای کار هستیم چه میفهمیم از کودک از بچه از بازی هایش از داد زدن هایش گریه کردن هایش. چه میفهمیم کودک نیاز دارد به پاره کردن. گریه کردن. سوال کردن. بازی کردن. خراب کردن. شکستن. کودک نیاز دارد به ریختن پاشیدن پرت کردن. اگر شکستنی دارید جمع کنید از خانه چون کودک باید دست بزند لمس کند. کشف کند. چنگ بزند. اگر همیشه از شما نه. دست نزن. نکن. بشنود در کودک خودپنداری منفی شکل میگیرد و اعتماد  بنفسش پایین میآید. واقعا از کودک چقدر شناخت داریم چه میدانیم کودک طبیعتش بازی کردن است دویدن است شلوغ کردن است. کودکی که ساکت یکجا نشسته و هیچ بازی با همبازی های خود نمیکند کودک سالمی نیست. طبیعت کودک بازی و شلوغ کردن است درش کشفیات جدید سوال های عجیب است. 


اوج فلاکت و بدبختی این است که مادرها میگویند هنوز ماه اولشه چیزی نیست. هنوز بچه هس نمیفهمد هنوز بزرگ نشده. هنوز زوده. هنوز اولشه کو تا بزرگ بشه ووو هنوز ها ادامه دارد..... غافل از اینکه کودک را بشناسیم. 


اگر حوصله پاسخ دادن به سوال های مکرر بچه ها نداریم با پاسخ های بی ربط و داد زدن  کودک را با دنیایی از سوال های بی جواب و یا نادرست رها نکنیم(طرز صحیح پاسخ دادن به کودک بین مطالب نوشته شده لطفا مطالعه کنید) . اگر بعضی وقتها حالمون بد میشه اعصاب هیچکس را نداریم حتی بچه و سرش داد میزنیم تا حرصمون خالی بشه اگر برای دلخوشی خودمان بچه میاریم اگر برای استحکام پایه های زندگی مان بچه میاریم اگر حوصله مان سر رفته و میخواهیم با بچه سرگرم بشیم و اگر اگر. . . ..... خواهشا بچه نیاریم و بچه ناسالم تحویل جامعه ندهیم. از خودمون شروع کنیم تا بچه های سالم تری به این دنیا و جامعه  اضافه کنیم. فقط ادعا نکنیم و شعار ندهیم فقر فرهنگ داریم. جامعه بد است و یا  معلم ها بد هستن.  بچه اول از همه در خانواده تربیت میپذیرد و از والدین تقلید میکند. این جامعه را ما ساختیم همان بچه های دیروز که انقدر ازش بیزار هستیم. بچه های فردا را  ما میسازیم و آنها جامعه رو میسازند.  بچه های سالم رو به جامعه هدیه بدیم تا حداقل اونها جامعه با فرهنگ و سالم رو تجربه کنند. 


در آخر خواهشمندم از مادرهای آینده عزیز که به جای سیسمونی های چند میلیونی و خرج های تشریفاتی که بیشتر  بخاطر چشم و هم چشمی است کم کنند و در کلاس های مادر. کودک. شرکت و خرج کنند. تا گامی باشد در رشد و پرورش بهتر کودکان. 


در این وبلاگ سعی بر این است که مربیان و والدین را  با پرورش نوین و اختلالات یادگیری کودکان وبرخورد مناسب با کودکان خود و... بیشتر آشنا کنیم. تا بتوانیم در بهبود رشد و تکامل قشر گسترده و مهم جامعه یعنی کودکان گامی کوچک برداریم. 

#ادعا نکنیم. شعار ندهیم.


کپی ممنوع

این نوشته مقاله کوتاهی است درباره والدین و کودکان. 

zrahmatee

#رشد و تکامل کودکان تعیین کننده سلامت جامعه است.

  • ZR Rahmatee

● ریشه و منشا پرخاشگری

الف) منشا غریزی و فطری: گروه بسیاری از روانشناسان برای آن منشا غریزی قائل‌اند و ناشی از این است که طفل به همراه خود هنگام تولد این حالت را واجد و آماده پرخاشگری است که جلوه آن به صورت جنگ، دفاع، نزاع‌های شخصی، درگیری‌های جمعی و تمایلات خرابکارانه توام با خشونت در افراد دیده می‌شود.

ب) منشا اجتماعی: گروهی از روانشناسان اجتماعی این حالت را ناشی از آموخته‌های اجتماعی و مکتسبات آن می‌دانند، می‌گویند عدم رضایت فرد از محیط و اطرافیان، ناراحتی‌ها و عقده‌هایی که طفل از پدر و مادر و مدیر یا معلم و مدرسه دارد سبب پیدایش این حالت و عقده در فرد می‌شود. اینان معتقدند که واکنش انسان نسبت به محیط، عکس‌العملی که او در مقابل موانع از خود بروز می‌دهد به تدریج دامنه یافته و گسترده می‌شود، به صورت پرخاشگری خود را نشان می‌دهد، این امر حتی در مواردی ممکن است به صورت ناخودآگاه باشد و خود فرد نداند چه می‌کند. تنها تذکر دیگران است که او را به خود می‌آورد ولی باز هم منشا و ریشه آن اجتماعی است، زیرا محیط اجتماعی است که او را به این چنین وضعی سوق داده است.


ج) منشا غریزی اجتماعی: شاید بهترین نظر این باشد که بگوییم این حالت در افراد دارای ریشه و منشا غریزی اجتماعی است، بدین معنی که اصل آن در افراد، غریزی است. از آن بابت که در همه افراد بیش یا کم به صورت آشکار و نهان وجود دارد ولی به تدریج و در اثر اکتساب، دامنه آن گسترده خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که پرخاشگری در خانواده‌های سختگیر که تنبیه منفی را در تربیت کودک ضروری می‌دانند بیشتر دیده می‌شود و نیز اعتقاد بر این است که برخی از انواع پرخاشگری‌ها در خانه‌هایی که اجازه هر نوع پرخاشگری داده می‌شود و افراد هرگز به طور سریع تنبیه نمی‌شوند، ریشه می‌دواند.




👈این عوامل، دعوا کردن کودکان را افزایش می‌دهد:


✔️توجه نکردن به نیاز کودکان 

✔️گرسنگی 

✔️خانواده‌های پر‌تنش

✔️مقایسه کودکان باعث رشد نیست، ✔️بلکه حسادت آنها را تحریک می‌کند 

✔️فیلم‌ها و کارتون های خشن

✔️تشویق کودکان به کتک کاری




🌸🌸چرا کودک لجبازی میکند؟


مشغله کاری والدین یکی از دلایل بی توجهی و ارزش قائل نشدن برای کارهای مثبت کودک است . زمانی که کودک به منظور دستیابی به هدف خود شروع به گریه کردن میکند، توجه به اشکهای او تقدیت کننده رفتار منفی و لجبازی کودک میشود.

گاهی اوقات والدین در حضور فرزندشان رفتارهای نادرست آنها را برای دیگران بازگو میکنند و حرکات نادرست و لجبازگونه آن ها را تقلید میکنند. این کار برای بسیاری از کودکان عاملی تشویقی جهت جلب توجه به شمار آمده و تقویت کننده رفتار نامناسب است.

در واقع نادیده گرفتن رفتارهای مثبت و پاداش دادان به رفتارهای منفی به طور ناخودآگاه ؛ سبب تقویت لجبازی در کودکان می شود.


✅با داد زدن کودک چگونه برخورد کنیم؟! 

هنگامیکه که کودک شما با صدای بلند چیزی را از شما درخواست می‌کند متقابلاَ شما با صدای بلند با او حرف نزنید.

صداها را رنگ‌بندی کنید:

🔵صدای آرام= آبی

🔴صدای بلند= قرمز

مثلا بگویید: "این صدای بلند قرمز است و من به صداهای قرمز جواب نمی‌دهم" یا اینکه "آفرین! الان این صدا آبی شد و من جواب می‌دهم." به‌یاد داشته باشید که لحن شما باید آرام باشد تا کودک با آرامش حرف زدن را یاد بگیرد.




✅ سه سالگی اوج لجبازی کودک است، 

اما این لجبازی با قصد و غرض نیست  

بلکه شخصیت "من" و مستقل کودک

در حال شکل گیری است. 


والدین باید کمی صبوری کنند و

از تنبیه کردن خودداری کنند.

  • ZR Rahmatee

فعالیت فیزیکی روی کودکان نیز مانند بزرگسالان تاثیر مثبت دارد و آنها را از فواید فیزیکی و روانی آن بهره مند می کند.


به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک 

الرت، مطالعات قبلی نشان می دهد که احتمال ابتلا به افسردگی در بزرگسالان و جوانان با فعالیت جسمی کاهش می یابد، اما این اثر در کودکان تا بحال بررسی نشده بود. حال نتایج مطالعه ای جدید در دانشگاه علوم و فناوری نروژ نشان می دهد کودکان نیز از اثرات مفید فعالیت جسمی بهرمند می شوند؛ البته شدت این فعالیت ها باید از متوسط به شدید و نفسگیر و همراه با تعرق باشد. 


محققان برای یافتن رابطه بین فعالیت جسمی و افسردگی به مدت چهار سال فعالیت جسمی صدها کودک را پیگیری کردند. آنها وضعیت کمتر از 800 کودک را در سن شش سالگی بررسی کردند و بررسی ها را با حدود 700 تن از این کودکان تا سن هشت و 10سالگی ادامه دادند. 


در این مطالعه شدت فعالیت جسمی کودکان با استفاده از شتاب سنج ها اندازه گیری شد و با والدین آنها نیز در مورد سلامت ذهنی کودک گفت و گو شد. نتایج این مطالعه نشان داد که فعال بودن، تعرق داشتن و بازی های پر جنب و جوش کودکان علاوه بر مزایای سلامتی جسمی از افسردگی آنها نیز پیشگیری می کند.

  • ZR Rahmatee

جمع و جور و مرتب کردن را به شکل بازی و تفریح با انجام دهید. مثلا به فرزندتان بگویید «ببینم کی زودتر می‌تونه همه چیز رو جمع کنه؟»



برای سهولت در جمع‌آوری وسایل سبدهای رنگارنگ و متفاوت تهیه کنید و هرکدام را به گروهی از وسایل اختصاص دهید.


وقتی کودکان بزرگ‌تر می‌شوند به این درک می‌رسند که در مورد مرتب بودن اتاق‌ها و خانه قوانینی را درنظر گرفته‌اید، بنابراین مکان‌هایی از منزل را مشخص کنید تا بچه اجازه داشته باشد محیط آن را به هم بریزد.




⬅️دلایل بوجود آمدن وسواس در کودکان



وسواس یکی از اختلالات رفتاری به شمار می رود که بیشتر در افراد بزرگسال دیده می شود ، اما گاهی بروز این اختلال در دوران کودکی مشاهده می شود. این موضوع باعث تحت فشار قرار گرفتن کودک و همچنین بروز ناراحتی های ذهنی در او می شود.


اختلال وسواس فکری _ عملیOCD (Obsessive Compulsive Disorder) در کودکان به صورت تفکرات مزاحم و تکرار کلیشه وار رفتارهای خاصی بروز می کند که موجب برانگیختگی و نگرانی آنان می شود. کودک وسواسی خود را از درون تحت فشار می بیند؛ فشار برای انجام دادن کارها، برای رسیدن به هدف، برای پیشرفت و موفقیت. او تصور می کند که استرس ها و تنش های فکری او از خارج بر وی تحمیل می شوند، در حالی که نوع تفکر او عامل اصلی این فشارهاست. او همواره به خود می گوید : «من باید…» بر طبق گزارش انجمن روانپزشکان آمریکا تقریباً از هر ۲۰۰ کودک و یا نوجوان، یک نفر دچار اختلال وسواس فکری عملی است. این اختلال به دلیل آن که توام با درد، ناراحتی و یا بیماری جسمی خاصی نیست، معمولاً تا سنین نوجوانی و جوانی ناشناخته می ماند. از زمانی که کودک به دوران نوجوانی پا می گذارد و روابط دوستی و اجتماعی او گسترده تر می شود، به دلیل داشتن چنین افکار و رفتارهایی از بودن در جمع دوستان و همسالانش احساس ناراحتی، فشار و استرس می کند؛ زیرا نگران است که افکار و رفتارهای وسواسی او از حد خارج شوند و نتواند خود را کنترل کند و همین امر موجب طردشدگی، انزوا و تنهایی او شود. بدیهی است تمامی کودکان و نوجوانان نگرانی ها، تردیدها و ایده های گوناگونی دارند که موجب حرکت، تلاش و انگیزه آنان برای یادگیری، بازی، دستیابی و روابط اجتماعی شان می شود. اما اگر این تصورات و افکار آنان مانع از زندگی عادی شان شود، برای آنها مشکل ساز خواهد شد و آنها را از داشتن یک زندگی سالم و طبیعی بازخواهد داشت. برای مثال اغلب کودکان ۹ _ ۸ ساله عادت دارند که بر روی درز سنگفرش های پیاده رو ها راه بروند یا اسباب بازی ها شان را مدام چک کنند و یا مراسم خوابشان را همیشه طبق آئین خاصی انجام دهند. چنین رفتارهایی که معمولاً در این گروه سنی کودکان رایج است، احتمالاً در بهترین شکل خود، نوعی بازی به حساب می آید. اما زمانی که همین کارها بر زندگی کودک تسلط می یابد و در عملکرد بهنجار او اخلال ایجاد می کند، جای نگرانی دارد. متاسفانه هر چه کودک و یا نوجوان بیشتر تحت تاثیر این افکار قرار گیرد، به تدریج در او قوی تر و پایدارتر می شود تا حدی که موجب شرمساری و درماندگی او و خانواده اش می شود.




💢آداب غذا خوردن از مواردی است که کودک باید قبل از "۶ سالگی" بیاموزد. 


به کودک یاد بدهید پیش از غذا دستهایش را بشوید،

اسباب بازی هایش را سر سفره نیاورد،

به ظروف ضربه نزند 

و استفاده از کلمات "لطفا" و "متشکرم" را هم فراموش نکند.



  • ZR Rahmatee


شیوه های فرزند پروری:


مقتدرانه:بهترین نوع شیوه ی فرزند پروری است. با قاطعیت و انعطاف پذیری همراه است.کنترل معقول و معتدلانه. صمیمیت و محبت و مشارکت. تعیین محدودیت. هنجار و ناهنجار. بنابراین بچه ها در این روش دارای اعتماد به نفس بالا و منطقی هستند. کار آمد هستند و پختگی و عاطفی هیجانی بالایی دارند. 



مستبدانه :(دیکتاتوری) بدترین نوع شیوه فرزند پروری است. بچه ها بی چون و چرا باید به حرف والدین گوش دهند.همراه با فشار. تنبیه و توهین. بچه ها دچار خشم و پرخاشگری میشوند. گوشه گیر و دچار اضطراب می شوند.




سهل گرایانه:والدین سخت نمیگیرند. هیچ اهمیتی به بچه ها نمیدهند.بی کفایتی. ناپختگی. بی برنامه بودن والدین. عدم توجه کافی. عدم پذیرا بودن کافی. عدم کنترل کافی. بچه ها پرتوقع بزرگ میشوند. یا خیلی تکانشی و وابسته و ترسو بار میان. حد وسط ندارند.



👈نوجوان


اگر والدین می خواهند نوجوان شان را هدایت کنند، اولین قدم این است که بدانند به هیچ وجه نباید ارتباطشان با فرزندشان قطع شود.

اگر این ارتباط قطع شود، پنهان کاری فرزند شروع می شود.



✔️اگر پدر شخصیت سست و متزلزلی داشته باشد و در برابر مشکلات از خود ناتوانی نشان دهد ، هم به مادر آسیب می زند و هم به فرزندان. 



⬅️تفاوت بین مادر خلاق و مادر غیر خلاق


🔸بچه بستنی میخورد 

✔️مادر خلاق 

به او دستمال میدهد تا دهانش را پاک کند.

✖️مادر غیر‌خلاق 

دور دهانش را پاک میکند.


🔸بچه نق میزند

✔️مادر خلاق 

به کودکش نگاه میکند و از او میخواهد تا علت بدخلقیش را بدون گریه بگوید.

✖️مادر غیر‌خلاق 

دعوایش میکند‌

پدر به مادر می‌توپد که بچه را دعوا نکن

بچه لگدی حواله پدر میکند، مادر می‌خندد، پدر بچه را دعوا میکند و بعد برای آرام کردنش

باز هم به او وعده و رشوه می‌دهند.


🔸بچه زمین خورده است

✔️مادر خلاق

با لبخندی به کودکش نگاه میکند و با زبان بدن به او می‌فهماند طوری نیست بلند شو ادامه بده و او با خوشحالی بلند میشود و به بازی ادامه می‌دهد

✖️مادر غیرخلاق 

دو دستی توی سر خودش می‌زند و بچه را بلند می‌کند و مثل کیسه سیب‌زمینی می‌تکاند، بچه می‌ترسد و جیغ می‌کشد.

بعد مادر بچه را پیش خود می‌نشاند و به او میگوی از جات تکان نخور وروجک 

مادر آینه در می‌آورد تا آرایشش را کنترل کند 

و بچه از فرصت استفادا کرده و با این فکر پیروزمندانه که از دست مادر فرار کردم دوباره میرود تا بازی کند.


🔸در مطب دکتر حوصله بچه سر رفته است

✔️مادر خلاق

از کیفش کاغذ و مدادرنگی بیرون می‌آورد و بچه مشغول می‌شود 

✖️مادر غیرخلاق 

مثل گرامافونی که سوزنش گیر کرده باشد لاینقطع می‌گوید:"نرو، نکن، نگو، دست نزن، بیا، حرف نزن، آروم باش، بشین، ول کن، به پدرت میگم، اعصاب همه را خرد کردی، الان آقای دکتر میاد آمپولت میزنه!!!!


🌺والدین نیازمند به آموزش مبانی و مهارت‌های تربیتی هستند

  • ZR Rahmatee


راههای تقویت تمرکز حواس : 



1- طرح سؤال


طرح سؤال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز، دقت کافی، انگیزه و علاقه، به مطالعه بپردازد. طرح سؤال هنگام مطالعه، یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمیق او را درگیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود. فرد برای یافتن پاسخ سؤالات خود، بایستی تمرکز حواس خود را حفظ کند؛ زیرا در هنگام مطالعه، نمی توان بدون تمرکز، پاسخ سؤالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطلب و با طرح سؤال، توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی کرده، به نقاط قوت و ضعف خود پی می برید. طرح سؤال، سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود و موجب می شود تا خواننده در مطالعات بعدی، برای از بین بردن نقاط ضعف خود، با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کند.


2. تندخوانی


تندخوانی، باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه، حواس پرتی ایجاد می شود. مطالعه سریع یا تندخوانی، فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.


3. خواندن اجمالی


روش خواندن اجمالی، مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. در این روش، خواننده، مطالب را سازمان بندی می کند و آن گاه هدف از مطالعه خود را مشخص کرده، مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سؤال کردن، کنجکاوی، علاقه، دقت و تمرکز حواس خود را افزایش می دهد.


4. جدیت در مطالعه


به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید. این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که «فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند، با برداشتن قدم اول، امکان پذیر است». شک و تردید، موجب حواس پرتی یا ایجاد تخیلات واهی می شود. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهن شما را مشغول کند. تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در این زمان، از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را طولانی نکنید. بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد بااراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه، دچار حواس پرتی نشوید.


5. استفاده از راهنما به هنگام مطالعه


یکی از شیوه های برقراری تمرکز حواس، استفاده از یک راهنما، چون انگشت سبابه، مداد و... به هنگام مطالعه است؛ زیرا استفاده از یک راهنما هنگام مطالعه، باعث تمرکز حواس بهتر، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.


6. خط کشیدن زیر مطالب مهم


استفاده از این روش، یکی از شایع ترین روش هایی است که اغلب دانشجویان از آن استفاده می کنند.



  • ZR Rahmatee


تیپ افراد A :

بنظر فریدمن شخصیت تیپA خود به سه عنصر تقسیم میشود.

1. برای پیروز شدن همیشه به گرایش رقابتی دارند یعنی ریسک پذیرند. ایندافراد تحمل کم دارند. جاه طلب هستند. سخت کوش هستند. و بسیار باهوشند.

2. در مقابل خشم و خصومت خود داری زیاد دارند.

3.در عین حال چند کار را به خوبی انجام میدهند.خستگی ناپذیرند.به سرعت تحریک و عصبانی می‌شوند و فروکش میکنند. خود مدارند. معمولا این افراد چون زیاد فکر میکنند پشتیبانان خوبی هستند.


تیپ افراد B :

شخصیت و رفتار نسبتا آرامیده ای دارند.آسان گیر و شکیبا و مسالمت آمیز. رفتار میکنند. همیشه حالت نصیحت دارند. کمتر عجول و رقابت جو هستند. باصبر برنامه ریزی میکنند و اگر موفق نشدند زیاد ناراحت نمیشوند. مشکلات را زیاد سخت نمیگیرند. معمولا عمر این افراد بیشتر است.


بنابراین افراد تیپA بیشتر از دیگران برای خودشان استرس ایجاد میکنند.خیلی دلسوز هستند.غم دیگران غم خود میدانند و تقریبا کمی بدبینی دارند و سخت کار میکنند و بیشتر مستعد بیماری قلبی هستند. این تیپ ها بیشتر مشروب میخورند. کمتر ورزش میکنند. و نشانه های خستگی را معمولا نادیده میگیرند.

  • ZR Rahmatee


طبقه بندی افراد عقب مانده از نظر روانشناسان. :

1. Profoundly retarded عقب مانده عمیق



ویژگی ها:

ای کیو زیر 25 است. 2تا 3 درصد افراد عقب مانده را در برمیگرند. 

اگه بصورت کامل رشد کنند هوش آنها در حد 2یا3ساله ها ممکنه برسد.

اغلب آنها مشکلات حسی. جسمی دارند.

بیشتر آنها CP. اپی لپسی یا صرع دارند. (فلج مغزی cp)  

صورت و چهره نامناسب دارند. بدشکلی دارند. سر و صورت متقارن نیست. قدکوتاهی. کنترل ادرار و مدفوع ندارند. گفتار وجود ندارد یا بسیار ابتدایی است. بهتر است در آسایشگاه ها نگهداری شوند. چون در خانواده مشکلاتی برای سایر افراد بوجود میآورد. سر بزرگ یا کوچک است. حافظه و استدلال ندارند. از انجام دادن کارهای ساده و ابتدایی هم ناتوان هستند. قدرت محافظت از خود ندارند. کارهای خطرناک میکنند. چشم. گوش. دندان طبیعی ندارند. بسیاری از آنها زندگی نباتی دارند. با پیشرفت علم. عمر و تعداد آنها بیشتر شده است.




2. Severely Retarded عقب مانده شدید. 

ای کیو 40تا25درصد هوش دارند.

3. الی 4 یا5 سن عقلی دارند. 3 تا4درصد افراد عقب مانده را دربرمیگرد. 

تا حدی مراقب خود هستند. بدشکلی های بدنی گروه قبل را به ان شکل ندارند. قادر به یادگیری امور هستند مثل بستن دکمه. ولی هرگز در رفتار و گفتار به کودک 7ساله نمیرسند. کنترل ادرار و مدفوع دارند ولی دیر. خوب و بد را تشخیص نمی دهند. قادر به درس خواندن نیستند. مشکلات حسی دارند. تکانشی رفتار میکنند. به انها نیمه وابسته میگویند. قتل. جرم جنایت در این گروه دیده میشود. با همین رفتار تکانشی قتل. اتش سوزی زیاد انجام میدهند. با اجرای کلاس های آموزشی خاص میتوانند تا حدی کارهای شخصی را انجام دهند. مراکز درمانی روزانه بهترین مکان برای انها است. علاقه زیادی به جمع اوری تمبر و کلکسیون های مختلف دارند.





3.Moderately Retarded. عقب مانده متوسط

ای کیو این افراد. 40. 50است. سن عقلی 7تا 8ساله ها میفهمند. 10درصد افراد جامعه را دربرمیگیرند. گاهی به این گروه دانشمندان احمق گفته میشود. ابداع و اختراع ندارند. شاید گاهی تا سن مدرسه از آنها میتوان استفاده کرد. زود باور. تلقین پذیر. و مشکل دار هستند. هرچه جامعه پیچیده تر شود مشکل آنها هم بیشتر میشود. کارهای فنی را ممکن است با آموزش یاد بگیرند. بعضی از انها حافظه خوبی دارند. به همین علت شاید سال های اول ابتدایی بدون مشکل بگذرانند.





4.slughtly Retarded. عقب ماندگی خفیف

ای کیو این افراد 70. 50 است. در حد 7تا11ساله ها رشد میکنند. 85درصد افراد عقب مانده را دربرمیگرند. به انتقاد واکنش نشان میدهند. عاجز هستند. قضاوت درستی ندارند. منطق و استدلال در حد بسیار پایین. درکارهای حرفه ای و عملی توانمند هستند. به مشاور. مددکار. روانپزشک نیازمند هستند. انتقاد پذیر نیستند. اگر این افراد آموزش خاص ببینند اگر دچار مشکلات عاطفی. هیجانی. اجتماعی نشوند. درآمده حضور داشته باشند زندگی آرامی. خواهند داشت.


خفیف دو نوع آرام و ناآرام:

آرام :فرمانبردار. مطیع. به کارهای مفید تمایل دارند.


ناآرام :خشن. مشکل آفرین. مضطرب. بیشتر درگیر جرایم میشوند. کارهای جنجالی میکنند.





5. Border line Retarded. عقب مانده مرزی.


ای کیو 71. 90 دارند. 10 الی 5 درصد کودکان دبستانی را شامل میشوند.

در مدارس عادی هستند. دیر آموز. با کمک و یاری دوران راهنمایی را تمام میکنند. تمرکز. رغبت. دقت ندارند. کارهای ساده مثل نگهبانی. مغازه داری را میتوانند انجام دهند. نیاز به مدارس استثنایی ندارند ولی باید حمایت شوند. بعضی از آنها مشکلات عاطفی دارند و اگر در مدرسه ضربه ببینند دچار کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روحی و عاطفی میشوند.

  • ZR Rahmatee

زن باردار

عوامل قبل از تولد:

در دوران بارداری عواملی بسیاری هستند که آنچنان. تاثیراتی بر جنین میگذارند که بعداً تحت هیچ شرایطی جبران نمیشود و یا جبران ان به سختی ممکن است. مصرف داروهایی خاص مثل الکل و ابتلا مادر به سرخک میتواند تاثیرات منفی بر رشد جنین داشته باشد. هرکدام از این ها به تنهایی معلولیت های جدی را برای جنین ایجاد میکند اما بصورت جزئی موجب نارسایی های ذهنی و ضایعات جزئی در CNSمیشود که نهایتا از جمله عوامل ال دی میباشد.(اختلال یادگیری)



عوامل حین تولد:


عوامل زیادی هنگام تولد و یا بلافاصله بعد از آن موجب ضایعات قابل توجه ذهنی و جسمی در کودک میشود. پیچدگی های زمان زایمان مشکلاتی همچون نرسیدن اکسیژن. وارد شدن ضربه یا فشار به سرکودک. ضایعات جبران ناپذیر جسمی یا ذهنی برای کودک بوجود میآورد. 13درصد کودکانی که دچار آسیب های زیستی و روانشناختی ناشی از. شرایط نامناسب و نا مطلوب زمان تولد هستند به اختلال ال دی مبتلا میشوند.

  • ZR Rahmatee



تعریف: یک نارسایی شناختی است. که در یک یا چند فرایند ذهنی در حوزه درک صحیح زبان گفتاری. خواندن. نوشتن. فکر کردن. حجی کردن. محاسبات ریاضی. مربوط میشود.  


جنسیت: تحقیقات مختلف نشان داده است که 80 درصد. افراد مبتلا به این اختلال افراد مذکر بوده و تنها20 درصد دختران را در برمیگرد. دید کلی این است که پسرها در مقیاس با دخترها از نظر جنسیتی آسیب پذیری بیشتری دارند که امری است ژنتیکی بواسطه آسیب پذیری کروموزوم y. (طبق مطلب چرا دخترها مقاوم و پسرها مبتلا هستند رو در همین وبلاگ مطالعه کنید)



مسله دیگر اینکه حداقل دخترها از نظر عقلی 2ماه از پسران جلوتر هستند.

هیچ یک از اینها این مسئله را توجیه نمیکند اما بهرحال جنسیت در این اختلال نقش دارد.


عده ای با تاکید بر نظریه رفتار گرایان علت اختلال یادگیری را حاصل از شرایط محیطی میدانند (بیرونی کودک مثل فقر محیطی ناشی از نارسایی در شیوه. آموزشی.  عدم توجه به تشویق و تنبیه به موقع. و تقویت رفتار کودک را علت اصلی میدانند. در نقطه مقابل رفتارگراها بسیاری دیگر علل LD را در درون کودک. بررسی میکنند. و علت آن را به نوعی ارتباط میدهند به نارسایی سیستم اعصاب مرکزی که این نارسایی یا در نتیجه وراثت. شرایط قبل از تولد. و یا هنگام تولد و یا بعد از تولد. بوجود میاد.


وراثت:

هنوز دلایل ژنتیکی محکمی درمورد ال دی بیان نشده. اختلالاتی همچون در ADHD هم این مسئله وجود دارد. علی رغم تحقیقاتی که در این مورد انجام شده و افرادی همچون استوارت عقیده دارند که وراثت در ADHD میتواند نقش داشته باشد و 20درصد کودکان بیش فعالی دارند دارای پدر. یا. مادر بیش فعال بوده اند. اما زمانی که ما عوامل دیگر را بررسی میکنیم نمیتوانیم عامل ژنتیک یا وراثت را خیلی پررنگ جلوه دهیم.

  • ZR Rahmatee

رشد و تکامل کودکان تعیین کننده سلامت جامعه است..:

یادگیری کودک در 7سال اول زندگی صورت میگیرد. بچه های زیر سه سال بیشترین یادگیری را دارند.

چه کسانی در یادگیری کودکان نقش دارند:

والدین و جامعه 60درصد نسبت به کودک وظیفه دارند.

مربیان و پرسنل مهد کودک در یادگیری کودک 40درصد وظیفه را بعهده دارند.


پیش از دبستان شامل بچه های 0تا6سال هست.



از چه زمانی برای بچه ها قصه میگوییم؟


از دوران جنینی برای بچه ها قصه میگوییم. حتی اسم نویسنده. ناشرو... را کامل توضیح میدیم. جنین معنی کلمه را متوجه نمیشود ولی با کلمه ها ارتباط برقرار میکند و دریافت میکند.



آیا کودکان باید کتاب را پاره کنند؟


بچه‌های زیر 3سال نباید کتاب را پاره کنند.بجای کتاب باید کاغذ را پاره کنند.



اهداف پاره کردن کاغذ :

تقویت عضلات انگشتان دست. هماهنگی چشم و دست.


مهارت پاره کردن یک نیاز برای کودک است.



کتاب های قصه برتر برای کودکان :

مادر جان مرا دوست داری؟

قصه های شعر گونه متل برای زیر 3سال:

جم جمک برگ خزون. دست دستی باباش می آد

آفتاب مهتاب چه رنگه

هیچ هیچ هیچ آنها





وقتی کودکمان از ما میپرسد خدا کیست؟ چگونه است و کجاست؟


باید به کودک پاسخ ساده و قابل فهم داد. مثلا مادر میگوید:عزیزم میبینی من مهربونم خدا از من مهربون تر است و یا مهربون ترین کسی که میشناسی کیست و او در پاسخ شخصی را میگوید مثلا پدر یا مادرش)خدا از پدر یا مادر هم مهربون تر است.


خدا چه اندازه است یا چگونه است؟ عزیزم بزرگترین چیزی که میشناسی چیه؟ کودک پاسخ میده مثلا دریا بزرگترین چیزی هس که دیدم.خب خدا از دریا هم بزرگتره



خدا چه شکلی هست؟


عزیزم خیلی چیزها در اطرافمان هست که دیده نمیشوند. مثل باد بادکنک. وقتی بادکنک را باد میکنی بادش را میبینی؟ بعضی چیزها هست که دیده نمیشود.



خدا کجا هست؟وقتی مهد کودک میروی از من دور میشوی به من فکر میکنی؟ آره مامان فکر میکنم همیشه به یادت هستم چون توی دل من هستی. خب عزیزم پس خدا هم در قلب و یاد توست.


وقتی تو اسباب بازی از من میخواهی و من صلاح میدانم که اسباب بازی را در آن موقع برایت نگیرم پس خدا هم بعضی وقتها بعضی چیزها را که ما ازش میخواهیم صلاح نمیدونه که در آن موقع به ما بده.



ماه_محرم 


✔️ اگر کودکان سوالاتی از مسایل عاشورا مثل کشته شدن، سر بریدن و از این قبیل موضوعات داشتند لازم نیست اصل واقعه را برای آنها بیان کرد.


📚 بلکه با زبان کودکانه از مهربانی های امام حسین (علیه السلام) وحضرت زینب و مهرومحبت بین آنها و داستان هایی از دوران کودکی آنها مثل بازی کردن هایشان بهمراه امام حسن ع بارسول خدا (صلی الله علیه وآله) و ازاین قبیل داستان ها تعریف  کرد. 


✅و با این کار مهر و محبت آنها را در دل کودکان بالا برد و ذهن کودک را از موضوعات ناراحت کننده به موضوع دیگری معطوف نمود.

  • ZR Rahmatee

سبک های مختلف اداره ی کلاس


سبک اقتدار گرایانه

موفق ترین سبک مدیریت در همه ی گروه های اجتماعی. از جمله خانواده و کلاس درس. سبک اقتدار گرایانه همراه با احترام و محبت متقابل است. نام دیگر آن سبک دموکراسی قانون مدار است.این سبک مدیریتی هم به روابط انسانی در میان اعضای گروه احترام میگذارد و هم به ضوابط قانونی متکی است.معلمانب که از این سبک اداره ی کلاس درس استفاده میکنند علاقه مند هستند که دانش آموزان شان یاد بگیرند که رفتارشان را خودشان نظم دهند.(اسنومن. مککاون. و بایلر. 2009ص312)



سبک مستبدانه

در کلاس درسی که با سبک مستبدانه یا تحکم آمیز اداره میشود.تنها معلم است که بر کل کلاس حکومت میکند و هیچ شاگردی حق اظهار وجود ندارد.در این سبک مدیریت.یا قوانین و مقرراتی وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد به نفع معلم تعبیر و تفسیر میشود.از آنجا که دانش آموزان اینگونه کلاسها آزادی. برابری. و احترام متقابل را تجربه نمیکنند هیچ یک از این رفتارها را نمی آموزندو تنها رفتار تحکم آمیز و اطاعت از بالاتر و زورگویی به پایین تر را که از ویژگی های شاخص سبک استبدادی است یاد میگیرند.




سبک آزاد گذاری

در سبک آزاد گذاری. که به آن آسان گیری هم میگویند هیچ قاعده و ضابطه ای حاکم بر رفتار دانش آموزان یا دانشجویان نیست و ارکس به هر طریقی که دلش بخواهد عمل میکند. در این کلاس درس معلمی که به این سبک اداره میشود نوعی هرج و مرج حاکم است. چون در آن از سوی معلم هیچ محدودیتی اعمال نمیشود و نیز هیچگونه رهنمودی داده نمی شود. 



تقویت مثبت

تقریبا همان روش متداول پاداش است.بین پاداش و تقویت مثبت اندک تفاوتی وجود دارد که روانشناسان بر آن داشته است تا به جای پاداش از اصطلاح دقیق تر تقویت مثبت. استفاده کنند. تقویت مثبت هدف الزاماً تکرار رفتار است.اگر پس از تقویت یک رفتار احتمال وقوع آن رفتار در شرایط همسان آتی افزایش نیابد گفته میشود که تقویت صورت نگرفته است.




تقویت منفی

علاوه بر تقویت مثبت. تقویت منفی هم سبب افزایش رفتار میشود. تفاوت این دو روش در آن است که در تقویت مثبت ارائه ی تقویت کننده ی مثبت رفتار را نیرومند میسازد در حالی که در تقویت منفی حذف تقویت کننده ی منفی یا جلوگیری از وقوع آن رفتاری را که به این نتیجه انجامیده است افزایش مدهد. نام دیگر تقویت کننده ی منفی محرک آزارنده است.چون حضور آن در موقعیت موجب آزار فرد میشود.

  • ZR Rahmatee

چرا به نطفه دختر مقاوم میگوییم. و به نطفه پسر مبتلا؟

مردها چون دارای xy. هستند بیشتر به بیماری ها مبتلا میشوند یعنی اگر نقصی در یکی از کروموزوم ها پیش بیاید دیگری رو پوشش نمیدهد. (xنمیتواند yرا پوشش دهد بنابراین مبتلا به بیماری میشود و جنین پسر سقط میشود)

ولی دختر دارای دو xیعنی xxهست پس اگر در یکی از xها مشکلی پیش بیاید xدیگری آن را پوشش میدهد برای همین مقاوم هست.


سقط در پسر ها بدلیل مبتلا بودن کروموزوم ها بیشتر است.

  • ZR Rahmatee

دوره و سن

ویژگیها

محدودیتها

حسّی و حرکتی
تولد تا 2 سالگی

کودک به یاری حواس و رفتارهای حرکتی به اکتشاف محیط خود می پردازد.

از کاربرد زبان بی بهره است، بقاء شیء را ادراک نمی کند و مجاز را از حقیقت تشخیص نمی دهد.

قبل از عملیات عینی
2 تا 7 سالگی

کودک می تواند درباره ی افراد و اشیائی که جسماً حضور ندارند بیندیشد و آنها را به خاطر آورد. اشیاء را با مفاهیم و نمادها بازنمایی می کند. اندیشه اش بازتابی از خودمداری است.

فاقد ادراک نگهداشت و بازگشت پذیری است. یکسو نگراست، در یک زمان به طول و عرض توجهی ندارد. هنوز تشخیص ظاهر و باطن برایش دشوار است.

عملیات عینی
7 تا 11 سالگی

کودک به نگهداشت توده، وزن، حجم و عدد پی می برد و می تواند درباره ی اشیائی که احساس و ادراک می نماید استدلال منطقی کند.

مفاهیم ذهنی و موارد فرضی را نمی تواند در استدلال خود به کاربرد.

عملیات صوری
11 سالگی به بعد

می تواند صورتهای ذهنی و نمادی و مفاهیم فرضی را به کار برد و از قبل به طرح و تنظیم نقشه ها و راهبردها اقدام کند.

فکر فرد بیشتر در محدوده ی ادراکهای حسی و بازنماییهای روانی دور می زند.

 

  • ZR Rahmatee


تعریف یادگیری:

تغییر نسبتا پایدار در رفتار قابل مشاهده که ناشی از تجربه باشد نه ناشی از بیماری و دارو و غیره.

 

تعریف آموزش:

یک فرایند منظم و مستمر همه جانبه برای رشد کامل شخصیت جسم و روح.

 

تعریف پرورش:

گسترش دانش به صورت کارآموزی الگوهای رفتاری منجبر به عملکرد مناسب می شود.

 

  • ZR Rahmatee

ا

بیش فعالی، نام یک اختلال رفتاری کودکان است که آن‌ها را با نقص توجه روبه رو کرده و امکان انجام کارهای روزمره را از آنان می‌گیرد اما با آغاز فصل تحصیل سر باز زدن از انجام تکالیف مدرسه و امتناع از تلاش ذهنی که از پیامدهای بی قراری و جنب و جوش بیش از اندازه کودکان است، والدین را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.  باید دانست در کنار دارودرمانی و مشورت با روانشناس، والدین نیز قادر خواهند بود با به کارگیری تکنیک‌های علمی، بسیاری فاکتورهای منفی رفتار کودک بیش فعال خود را کنترل و به جای آن با پرورش رفتارهای مثبت، او را در انجام امور تحصیلی یاری کنند.

پایین بودن نمرات و مشکلات در انجام تکالیف روی روابط کودک با هم سالان، معلمان و هم چنین واکنش های والدین تأثیر می گذارد و نیز باعث افت اعتماد به نفس و مشکلات هیجانی و رفتاری درکودک می شود.


بر این اساس استفاده از راه کارهای مناسب برای بهبود عملکرد تحصیلی درکودکان ونوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه نقش مهمی در درمان آن ها دارد. مربیان و مشاوران مدارس لازم است درجریان مشکلات کودک یا نوجوان قرار گیرند تا اولاً مشکلات او را به کم هوشی، بی علاقگی یا مخالفت جویی عمدی وی ربط ندهند و بدانند که این مشکلات ناشی از علایم اختلال است و ثانیاً از راه کارهای مناسب برای مدیریت کودک درکلاس استفاده کنند و در نهایت با درمانگر و خانواده ی وی برای درمان همکاری داشته باشند


اختلالاتی که با LD نقاط مشترک دارند.

ADHD :دانش اموزانی که این اختلال را دارند در حوزه توجه و ویژگی های هم چون حواس پرتی. تکانشگری و بیش فعالی روبه رو میشوند. معلم و والدین این کودکان رو کودکانی میدانند که از نظر تمرکز طولانی مدت ناتوانند. در گوش دادن به دیگران ناتوان هستند. پر حرف. بی سازمان در طرح ریزی برنامه هایشان دارند.  33درصد دانش آموزان ال دی (اختلالات یادگیری) learning disorder. دارای نقص توجه هستند البته مشکل ADHD علت ال دی نیست. بلکه LD. زمینه را برای نقص توجه و بیش فعالی مهیا میکند.

  • ZR Rahmatee