روانشناسی رشد کودک و پرورش نوین

آنچه مربیان و والدین باید در مورد رشد و آموزش کودکان خود بدانند

روانشناسی رشد کودک و پرورش نوین

آنچه مربیان و والدین باید در مورد رشد و آموزش کودکان خود بدانند

روانشناسی رشد کودک و پرورش نوین

لیسانس روانشناسی عمومی

دارای کارت مربیگری پیش دبستانی
جهاد دانشگاهی تهران

جمع و جور و مرتب کردن را به شکل بازی و تفریح با انجام دهید. مثلا به فرزندتان بگویید «ببینم کی زودتر می‌تونه همه چیز رو جمع کنه؟»



برای سهولت در جمع‌آوری وسایل سبدهای رنگارنگ و متفاوت تهیه کنید و هرکدام را به گروهی از وسایل اختصاص دهید.


وقتی کودکان بزرگ‌تر می‌شوند به این درک می‌رسند که در مورد مرتب بودن اتاق‌ها و خانه قوانینی را درنظر گرفته‌اید، بنابراین مکان‌هایی از منزل را مشخص کنید تا بچه اجازه داشته باشد محیط آن را به هم بریزد.




⬅️دلایل بوجود آمدن وسواس در کودکان



وسواس یکی از اختلالات رفتاری به شمار می رود که بیشتر در افراد بزرگسال دیده می شود ، اما گاهی بروز این اختلال در دوران کودکی مشاهده می شود. این موضوع باعث تحت فشار قرار گرفتن کودک و همچنین بروز ناراحتی های ذهنی در او می شود.


اختلال وسواس فکری _ عملیOCD (Obsessive Compulsive Disorder) در کودکان به صورت تفکرات مزاحم و تکرار کلیشه وار رفتارهای خاصی بروز می کند که موجب برانگیختگی و نگرانی آنان می شود. کودک وسواسی خود را از درون تحت فشار می بیند؛ فشار برای انجام دادن کارها، برای رسیدن به هدف، برای پیشرفت و موفقیت. او تصور می کند که استرس ها و تنش های فکری او از خارج بر وی تحمیل می شوند، در حالی که نوع تفکر او عامل اصلی این فشارهاست. او همواره به خود می گوید : «من باید…» بر طبق گزارش انجمن روانپزشکان آمریکا تقریباً از هر ۲۰۰ کودک و یا نوجوان، یک نفر دچار اختلال وسواس فکری عملی است. این اختلال به دلیل آن که توام با درد، ناراحتی و یا بیماری جسمی خاصی نیست، معمولاً تا سنین نوجوانی و جوانی ناشناخته می ماند. از زمانی که کودک به دوران نوجوانی پا می گذارد و روابط دوستی و اجتماعی او گسترده تر می شود، به دلیل داشتن چنین افکار و رفتارهایی از بودن در جمع دوستان و همسالانش احساس ناراحتی، فشار و استرس می کند؛ زیرا نگران است که افکار و رفتارهای وسواسی او از حد خارج شوند و نتواند خود را کنترل کند و همین امر موجب طردشدگی، انزوا و تنهایی او شود. بدیهی است تمامی کودکان و نوجوانان نگرانی ها، تردیدها و ایده های گوناگونی دارند که موجب حرکت، تلاش و انگیزه آنان برای یادگیری، بازی، دستیابی و روابط اجتماعی شان می شود. اما اگر این تصورات و افکار آنان مانع از زندگی عادی شان شود، برای آنها مشکل ساز خواهد شد و آنها را از داشتن یک زندگی سالم و طبیعی بازخواهد داشت. برای مثال اغلب کودکان ۹ _ ۸ ساله عادت دارند که بر روی درز سنگفرش های پیاده رو ها راه بروند یا اسباب بازی ها شان را مدام چک کنند و یا مراسم خوابشان را همیشه طبق آئین خاصی انجام دهند. چنین رفتارهایی که معمولاً در این گروه سنی کودکان رایج است، احتمالاً در بهترین شکل خود، نوعی بازی به حساب می آید. اما زمانی که همین کارها بر زندگی کودک تسلط می یابد و در عملکرد بهنجار او اخلال ایجاد می کند، جای نگرانی دارد. متاسفانه هر چه کودک و یا نوجوان بیشتر تحت تاثیر این افکار قرار گیرد، به تدریج در او قوی تر و پایدارتر می شود تا حدی که موجب شرمساری و درماندگی او و خانواده اش می شود.




💢آداب غذا خوردن از مواردی است که کودک باید قبل از "۶ سالگی" بیاموزد. 


به کودک یاد بدهید پیش از غذا دستهایش را بشوید،

اسباب بازی هایش را سر سفره نیاورد،

به ظروف ضربه نزند 

و استفاده از کلمات "لطفا" و "متشکرم" را هم فراموش نکند.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی